Strona Główna
Informator Miasta >>
• Strona Główna
• Historia Częstochowy
• Jasna Góra, Historia
• Zdjęcia Częstochowy
• Historia Powiatu
• Kompendium Historyczne
• Przewodnik z 1909
• Plan Miasta (1909)
• Prezydent Częstochowy
• Rada Miasta i Dzielnic
• Herb Częstochowy
• Wirtualny Plan Miasta
• Dzielnice Częstochowy
• Na Dawnej Pocztówce
• Na Dawnej Fotografii
Instytucje >>
• Kościoły i Parafie
• Komisariaty Policji
• Ośrodki Pomocy
• Sądy i Urzędy
• Straże Pożarne
• Banki
- Bankomaty
- Kantory
Kultura i Sztuka >>
• Galeria Rysunków
• Biblioteki Księgarnie
• Obiekty Muzealne
• Ośrodki Kulturalne
• Zabytki i Pomniki
• Filharmonia Częstochowska
• Teatr Adama Mickiewicza
• Ośrodek Kultury Filmowej
• Imprezy Kulturalne
• Częstochowskie Galerie
Komunikacja >>
• Linie Miejskie MPK
• Linie Podmiejskie MPK
• Rozkład jazdy PKP
• Rozkład jazdy PKS
• Firmy Kurierskie
• Przewozy Autokarowe
• Usługi Transportowe
• TAXI
Edukacja >>
• Kursy Językowe
• Kursy Zawodowe
• Żłobki i Przedszkola
• Szkoły Podstawowe
• Gimnazja
• Szkoły Średnie
• Szkoły Policealne
• Wyższe Uczelnie
Turystyka >>
• Biura Podróży
• Atrakcje Turystyczne
• Jura Częstochowska
• Motele Zajazdy i Inne
• Wykaz Hoteli
Sport >>
• Obiekty Sportowe
• Imprezy Sportowe
• Sklepy i Hurtownie
• Kluby i Związki
• Baseny Kąpielowe
• Korty Tenisowe
Medycyna >>
• Szpitale
• Przychodnie Poradnie
• Przychodnie dla zwierząt
• Pogotowia Ratunkowe
• Prywatne Gabinety
• Sklepy Medyczne
• Apteki
• Lekarze Specjaliści
Stomatolodzy
Okuliści
Dermatolodzy
Chirurdzy
Neurolodzy
Ginekolodzy
Psychiatrzy
Kardiolodzy
Choroby wewn.
Laryngolodzy
Medycyny Pracy
Pozostali
• Optyczne Zakłady
Statystyka >>
01. Dodaj do Ulubionych
02. Strona Startowa
Brak przeglądarki Flash.
Wszelkie Prawa Zastrzeżone
Przydatne Linki >>
• linki
Częstochowa z lotu ptaka
• Centrum Czestochowy z Lotu Ptaka
• Panorama Miasta Częstochowa
• Okolice Miasta Częstochowa
• Jasna Góra i Obiekty Sakralne
• Zamki i warownie jurajskie
• Zakłady przemysłowe i inwestycyjne
• Powódz w regionie Częstochowskim
• Pokaż całą galerię
• Ksiazki i Przewodniki po Czestochowie
• Stare dokumenty o Czestochowie
• Etykiety, mapy, bilety
• Więcej na www.staraczestochowa.pl
Aktualności Częstochowa, kultura i sztuka
„Album rodzinny”, czyli Żmudzińscy w Warszawie
Znani częstochowscy twórcy – Agnieszka Żmudzińska i Zdzisław Żmudziński oraz ich córka Agata Zuzanna Żmudzińska – 4 marca 2016 roku wystawiają swoje prace w warszawskiej Galerii Sztuki „Po prawej stronie Wisły”. Są to trzy indywidualne wystawy, w jednej galerii i w jednym czasie. Ekspozycje będą prezentowane do 6 maja 2016 roku.
Kurator wystawy Aleksandra Gieczys-Jurszo podkreśla, że przy okazji najnowszej wystawy Galerii Sztuki „Po prawej stronie Wisły”. prezentującej twórczość Agnieszki, Zuzanny i Zdzisława Żmudzińskich, widzowie mogą cieszyć się sztuką w bardzo ciekawym wyborze. Pomysł „rodzinnej wystawy” zaciekawia nie tylko ze względu na niepodważalną maestrię wizualnej strony prezentowanych na ekspozycji prac. Nie mniej intrygującym zabiegiem organizującym przestrzeń galeryjną jest skonfrontowanie trzech twórczych indywidualności, których dokonania chwilami przecinają się i zbliżają, a innym razem znów różnią się tak znacząco, jak zwykli różnić się artyści prezentujący własną, zdecydowanie odrębną i niepodległą wizję sztuki. Twórczość każdego z artystów opiera się na bardzo zindywidualizowanych działaniach” – zauważa Aleksandra Gieczys-Jurszo.
„Charakterystyczny rys praktyki artystycznej Zuzanny Żmudzińskiej stanowi połączenie precyzyjnej, racjonalnej myśli z nieograniczoną wyobraźnią. Twórczość artystki zwraca uwagę siłą i energią wiążącą się ze zmaganiami z płaszczyzną obrazu. To świat często indywidualnych systemów znaków plastycznych, czysto wizualnych, rejestrujących relacje form geometrycznych i barw w przestrzeni. (..) W centrum swojego zainteresowania Zdzisław Żmudziński stawia głęboko peryferyjne fragmenty realnej rzeczywistości. Twórczość ta, skoncentrowana na tym, co uboczne i pozostawione na marginesie naszego pola widzenia odkrywa złożoność i bogatą strukturę. Dzieła artysty - stojące na pograniczu przedstawienia i znaku - są szczególnym rodzajem malarstwa topograficznego; opisują tereny doznań, materializują myśli i przeżycia, łącząc wrażenia zmysłowe z egzystencjalną refleksją. (...) Agnieszka Żmudzińska uprawia bardzo osobistą formę wypowiedzi artystycznej. Sygnaturę jej twórczości stanowi afirmacja technicznych eksperymentów w obrębie uprawianego przez nią tematycznego i stylistycznego eklektyzmu. Artystka odkrywa nowe sposoby kreacji, ekspozycji i transmisji obrazu, bada przestrzenie przenikania się rysunku i malarstwa. Źródłem inspiracji dla koncepcji swoich prac oraz podłożem, na którym rozwija się ich forma estetyczna są podejmowane przez nią motywy znane z historii malarstwa.” – pisze Aleksandra Gieczys-Jurszo.
GUR
Jej prace bywają biegunowo, opozycyjnie różne: przedstawiają lub są autoikoniczne, komentując swoją własną formę i znaczenie nadane przez czysto malarski gest.
Odniesienie „człowiek–natura–kultura–czas” stanowi tutaj rodzaj motywu przewodniego, soczewki skupiającej pytania, realizacje i duchowe wartości.
Przetwarzając je żongluje malarskimi efektami, tym samym udowadniając, że cytowanie malarstwa w malarstwie może być wciąż bardzo interesujące i odkrywcze.
Sprowokowanie dialogu pomiędzy pracami artystów przyciąga uwagę i uzmysławia niezwykłe bogactwo postaw twórczych, zróżnicowanych w formie, warsztacie oraz świadomości pojmowania i kształtowania plastycznego uniwersum.
Jeśli jednak mielibyśmy znaleźć wspólny mianownik dla działań podejmowanych przez Żmudzińskich w obrębie sztuki, to stanowiłaby go - po pierwsze - wspólna dla wszystkich członków rodziny wrażliwość kolorystyczna oraz upodobanie do podobnej palety barw, i - po wtóre - głęboka świadomość medium. Naprawdę nieczęsto spotyka się taką równowagę pomiędzy sensualną urodą a bardzo rzetelną, warsztatową precyzją prac. Właśnie ta doskonała wizualno-rzemieślnicza jakość jest kolejnym czynnikiem wiążącym dzieła artystów. Dowodnie świadcząc o tym, że mamy do czynienia ze sztuką najwyższej próby.
Malarstwo, rysunek i kolaż to nie wszystkie dziedziny twórczości Agnieszki Żmudzińskiej. Dopełniają ją realizacje sceniczne. I zdaje się właśnie, że to teatr dostarcza klucza do opisu podejścia artystki do pracy nad obrazem. Niczym przemyślny reżyser gier materiałowych i znawca technik ich obróbki, Żmudzińska kreuje swoje przesycone klimatem liryki i nostalgii przedstawienia.
Gdyby jednak usunąć z obrazów anegdotyczne warstwy, ujrzelibyśmy świadomość artystyczną rodem z awangardy; skupioną na rozwiązaniach formalnych i konstrukcyjncyh. Proces powstawania obrazów Żmudzińskiej jest bardzo skomplikowany, zasługuje więc na należną uwagę i uznanie. Artystka zgłębiając możliwości podłoża stale poddaje go licznym eksperymentom. Zafascynowana możliwościami fakturowymi użytych surowców wzbogaca plastyczne powieszchnie kompozycji. Spreparowane, poszarpane, wyrwane, darte znaleziska, fragmenty, ścinki i skrawki tworzą bogatą strukturę pęknięć, nierówności, chropowatości. Wszystkie te procesy obróbki i transformacji obrazu, dają w konsekwencji bardzo zaskakujące efekty końcowe.
Sensualną urodę prac potęguje bogata skala tonalna, przenikanie się kolorów, ich gradacja od ciemności ku światłu. Barwne harmonie są wygaszone, uspokojone, nasycone srebrzystą szarością i sepią. Ten czysto estetyczny, polegający na zmysłowych wrażeniach wymiar prac nie zdominował na szczęcie ich pozostałych elementów. Niemniej ważny i równie intrygujący jest ich potencjał narracyjny.
W swojej twórczości artystka nawiązując do przebogatych wątków historycznych. Jej prace można rozpatrywać w kategorii dialogu z dziełami klasyków malarstwa. Jest to dialog pełen szacunku. Składając hołd tradycji sztuki, Żmudzińska jednocześnie daje pokaz zręczności w żonglowaniu konwencjami. Związek z przywołaną tradycją rzadko ujawnia się bezpośrednio, dotyczy raczej czegoś bardziej ogólnego, pewnej poetyki, esencji. Wyławiając z kontekstu i wykorzystując elementy estetyki minionych epok, artystka posługuje się nimi z sobie właściwą inwencją. Z dbałością o historyczny szczegół na ich podstawie buduje swoją własną, autonomiczną rzeczywistość. Żmudzińska podchodzi do swoich inspiracji bardz oryginalnie. Ożywione ikonosfery i "duch czasów" zjawiają się teraz w nowym, innym wymiarze i przestrzeni, przefiltrowane przez wrażliwość, wyobraźnię i talent autorki. Dlatego więc prezentowany na wystawie cykl prac pomimo zbliżenia do sztuki Van Gogha - sugerowanej tytułem i wykreowanym nastrojem - jest tylko pretekstem do tworzenia własnych fantasmagorycznych obrazów. Artystka nie domyka znaczeń ani nie podsuwa ich jednoznacznych interpretacji. Często niezrozumiała – jakby podporządkowana logice snu - dynamika obrazu, tworzy aurę tajemniczości i oddziałowując swoją siłą przekazu na widza przywołując na myśl surrealistyczne konotacje.
Rygory warsztatowe i uszlachetniająca pieczołowitość, z jaką Agnieszka Żmudzińska osiąga swój cel pozwala widzieć w jej twórczości niezwykłe świadectwo artystycznego tempramentu podporządkowanego prawom wewnętrznej dyscypliny. Wytrwałość ta przynosi wspaniałe rezultaty.
Wśród wielu wątków, które w swojej twórczości tropi Zuzanna Żmudzińska, na pierwszy plan wysuwa się ten dotyczący czysto plastycznych walorów kompozycji. Zarówno notacje sytuacji przestrzennych, obrazy miejsc, wyobrażenia krajobrazu, jak i przedstawienia figuratywne, stanowią pretekst do zgłębiania znaczenia faktur, uderzania kolorem, cięcia płaszczyzny obrazu. Autorka znakomicie czuje materię obrazu. Dlatego trudno nie ulec pokusie interpretacji prac artystki w kategoriach formalnych.
Świadectwem niezwykłych umiejętności jest prezentowany na wystawie cykl zimowych pejzaży. Uproszczone do kilku niezbędnych elementów obrazy uwodzą nas swoją ambiwalencją, jednocześnie w bardzo interesujący sposób dokumentując fascynacje Żmudzińskiej odsłanianiem struktur wizualnych ukrytych w temacie. Artystka wykorzystuje możliwość budowania przestrzeni obrazu za pomocą układów geometrycznych plam, które pozostają ze sobą we wzajemnych relacjach i spięciach, co tworzy szczególną dramaturgię dzieła.
Konstytutywne dla malarstwa Żmudzińskiej są także eksperymenty kolorystyczne. Prace artystki pełne są niuansów barwnych. To kolor buduje w nich przestrzeń i jest czynnikiem potęgującym wrażenie abstrakcji. Duże płaszczyzny budowane na stonowanych, chłodnych akordach barwnych, chwytane w kadr intensyfikują efekt nierealności widoku.
Ta wskazana powyżej łączność przedstawienia i abstrakcji w pracach Zuzanny Żmudzińskiej jest bardzo ciekawym materiałem dla dociekań. Dla widza stanowi rodzaj wizualnej zagadki. Artystka bowiem często tworzy obrazy, które cechuje szczególny rodzaj przewrotności. Rzeczywistość zamienia w nich swoje miejsce ze złudzeniem i na odwrót. Obrazy, które – jak się wydaje - nie mają funkcji znaczeniowej i tworzą abstrakcyjne układy, gdy tylko zostaną odpowiednio oświetlone i obejrzane z innej perspektywy, nagle wydobywają z siebie kształty realnie istniejących obiektów.
Kontrapunktem wobec omawianych płócien są - ujawniające niespodziewany narracyjny potencjał- prace oparte na technice kolażu. Reprezentują zupełnie inny świat, wnosząc niezwykłą dawkę liryzmu i udowadniając, że anegdotyczna warstwa w twórczości Zuzanny Żmudzińskiej jednak wcale nie zginęła.
Imago mundi Zdzisława Żmudzińskiego tworzą kształty znajome i rozpoznawalne. Obrazy malarza zaludniają przedmioty wyjęte z codziennego otoczenia, z pozoru brzydkie i "odrzucone", które wyzwolone z potoczności i wprowadzone w nowe pole asocjacji, stają się elementem plastyki. Tym samym zyskują na znaczeniu. Przez fakt wydobycia ich z rzeczywistości i zamknięcia w obrazie artysta utrwala je, udziela azylu, przenosi w wieczność dając im nowe życie w sztuce. Dzięki temu zabiegowi artystycznej interwencji znajome i trywialne przedmioty wyzbywają się ciężaru swojej poprzedniej egzystencji, ulegają metaforyzacji i zamieniają się w byty enigmatyczne. Oderwane od przynależnych im funkcji, odsłaniają nieraz zdumiewające sensy, okazują się zawierać w sobie tajemniczą, nieznaną, inną rzeczywistość i zupełnie nową jakość.
Cykl prac "Niechciane Pejzaże" wiąże się z materialnymi realiami przyrody, krajobrazu i architektury Śląska. Artysta odcina się jednak od zwykłego katalogowania. Prace nigdy nie mają charakteru studyjnego. Przeciwnie, mocno akcentowana jest w nich cecha spontaniczności.
Żmudziński odwołuje się przede wszystkim do gęstego od emocji anturażu pamięci. Maluje projekcje krajobrazu poddanego refleksyjnej recepcji i estetyczno-emocjonalnej ocenie. Świat widziany przez malarza ulega syntezie, artysta dokonuje radykalnych przesunięć w sposobie ukazywania przedmiotów, a poprzez izolacje szczegółów wydobywa nowe źródła abstrakcji z minimalistycznych motywów. Wszystko to służy spotęgowaniu wyrażanych emocji , które rodzą się z kontaktu świata zewnętrznego i rzeczywistości wewnętrznej. Mówiąc słowami Herberta – Żmudzinski "słucha rad wewnętrznego oka". Ów sposób patrzenia sprawia, że unikając mimetycznego odtworzenia rzeczywistości, artysta skupia uwagę na pamięci o niej. Portretowane pejzaże stanowią jedynie pretekst do ukazania tego, co ulotne: chwil, nastroju, wspomnień, klimatu miejsca.
Twórczość malarska Żmudzińskiego ukazuje go jako mistrza koloru. Pierwszy odbiór dzieła związany jest organicznie z odczuciem barwy – zawsze wypośrodkowanej, wysmakowanej, działającej z niezwykłą dyskrecją. Środki kolorystyczne są zredukowane do zawężonej, skrajnej ascezy. W przeważającej większości obrazów dominują brązy, ugry i beże zestawiane z czystymi błękitami oraz okazjonalnymi akcentami czerwieni. Popisem prawdziwej maestrii jest zamknięcie w jednej tonacji nieprzebranego bogactwa barw. Artysta udowadnia, że skromna baza środków nie musi oznaczać ubogiego rezultatu a zminimalizowany w swej formie przekaz może dać maksymalny efekt; oszczędność, a nawet pewna powściągliwość formalna działają bowiem zaskakująco.
Umiejętność malarskiego przekroczenia banalności wyselekcjonowanych motywów buduje szczególną aurę obrazów. To co decyduje o sile tego malarstwa, to pobudzające spojrzenie na zdewastowane obszary rzeczywistości, potrafiącej zaskoczyć uważnego obserwatora swym pięknem. Malarstwo Żmudzińskiego uczula na to, co niezauważalne, pospolite i zwyczajne. Uniwersum języka wypowiedzi artystycznej uczynił on studium drobnego wyimka wartkiego strumienia świata i poszukiwania możliwości estetycznych w pozornie zużytej przestrzeni. Wnikliwość, z jaką Żmudziński przygląda się otoczeniu, jest wyjątkowa i stanowi wartość, dla której ta twórczość jest tak cenna i wciągająca. Przypomina plastyczny moralitet, w którym artysta snuje głęboko humanistyczną, ekologiczną refleksję nad trwałością elementów przyrody i kondycją człowieka w tym kontekście. Perspektywa ta pozwala czytać jego obrazy jako twórczą próbę porządkowania obrazu świata we własnym wnętrzu i odgadnięcia złożoność własnego skrawka egzystencji.
źródło:
Dzia≥:
Informator Miasta
Kategoria:
Aktualności
Pozostałe w kategoria:
Kultura i Sztuka
Wystawa o Dzielnicy 1000-lecie Częstochowy
Choć reżim sanitarny uniemożliwia nam bezpośredni kontakt z miejskimi instytucjami kultury, one nie próżnują. Muzeum Częstochowskie przygotowało niedawno ekspozycję poświęconą dziejom kolejnej dzielnicy miasta. Kiedy tylko regulacje związane z pandemią na to pozwolą, będzie można ją oglądać ,,na żywo? w Ratuszu.
2021-01-08
Minecraft, Hip-Hop Zawodowa Częstochowa
Przed dziećmi i młodzieżą drugi tydzień ferii. Pomimo pandemii i wynikających z niej ograniczeń związanych zwłaszcza z wypoczynkiem na świeżym powietrzu, częstochowski samorząd przygotował ofertę, z której będą mogły skorzystać młode częstochowianki i częstochowianie.
2021-01-07
Teatr Adama Mickiewicza w Częstochowie, Królowa Śniegu
Krążek z piosenkami ze spektaklu można kupić w kasie Teatru im. A. Mickiewicza. Muzyka ma bardzo istotną rolę w wyreżyserowanym przez Magdalenę Piekorz przedstawieniu według baśni Andersena, które miało swoją premierę na krótko przed wybuchem pandemii.
2021-01-07
Studio Nagrań w SP nr 42 w Częstochowie
W Szkole Podstawowej nr 42 im. Jana Brzechwy powstało szkolne studio nagrań. Jego pierwszą produkcją jest świąteczna płyta z udziałem uczniów szkoły. Pomysł stworzenia szkolnego studia nagrań powstał w ramach realizacji projektu Erasmus+. Z jego środków zakupiono instrumenty, nagłośnienie i sprzęt do nagrywania. Wydział Edukacji Urzędu Miasta sfinansował budowę ściany akustycznej.
2021-01-05
Mural Joanny Ambroz 30 lecie OPK Gaude Mater
Częstochowska projektantka graficzna swój mural zadedykowała osobom, których życie przeobraziła pandemia, zmuszając ich do szukania swojego miejsca na nowo. Artystyczna aranżacja holu Ośrodka Promocji Kultury to pierwszy element obchodów jubileuszu trzech dekad jego przebogatej działalności.
2021-01-05
Konkurs Plastyczny - Szlakiem Orlich Gniazd
Miejski Dom Kultury zaprasza do udziału w VIII Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym ,,Szlakiem Orlich Gniazd". Prace można nadsyłać do 21 lutego. Konkurs jest adresowany do dzieci w wieku od 6 lat, młodzieży oraz dorosłych i ma na celu m.in. prezentację możliwości twórczych w dziedzinie plastyki, wzbudzenie zainteresowania historią i kulturą Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej czy zachęcenie do aktywnej formy spędzenia wolnego czasu i wykorzystania pieszych wycieczek, do poznania piękna szlaku ,,Orlich Gniazd".
2020-01-03
Sylwester 2019 w Częstochowie
Tłum częstochowianek i częstochowian bawił się w Noc Sylwestrową na placu Biegańskiego. Gwiazdą wieczoru był zespół Czarno-Czarni. W tym roku zamiast wystrzału fajerwerków i pokazu laserów, mieszkanki i mieszkańcy Częstochowy przywitali Nowy Rok z efektownym wystrzałem konfetti.
2020-01-02
74. Rocznica Powstania Warszawskiego
1 sierpnia, pod Pomnikiem Nieznanego Żołnierza w alei Sienkiewicza odbyły się częstochowskie uroczystości upamiętniające 74. rocznicę Powstania Warszawskiego. Obchody poprzedziła msza św. w kościele pw. Najświętszego Imienia Maryi. Następnie uczestniczki i uczestnicy przemaszerowali w aleję Sienkiewicza, pod Pomnik Nieznanego Żołnierza, gdzie odbyła się część oficjalna.
2018-08-02
Hip Hop Elements 2018 w Częstochowie
Tłumy fanów, gwiazdy gatunku i kultowe kawałki. Tak częstochowianie bawili się podczas dziewiątej edycji festiwalu Hip-Hop Elements. Tegoroczny festiwal rozpoczął się już w czwartek w klubie Rura od Freestyle Battle”, czyli zawodów w składaniu rymów na żywo. Dzień później na placu Biegańskiego odbyły się zawody taneczne ,,Clash of the Titans Freeestyle Battle” z udziałem zawodników z całej Polski
2018-07-30
Nowe wystawy w MGS także latem
Młoda malarka Aleksandra Szlachta próbuje odtworzyć dziecięcą percepcję codzienności w cyklu prac ,"Wirowanie". W Miejskiej Galerii Sztuki także podsumowanie 43. pleneru ,,Jurajska jesień” – tym razem pod znakiem sztuki użytkowej.
2018-07-20
Strażnik Czasu przy Dworcu w Częstochowie
W Częstochowie powstaje kolejny monumentalny mural autorstwa Tomasza Sętowskiego. Po ukończeniu będzie największym tego typu obrazem w mieście. Malowidło powstaje na ścianie kamienicy przy placu Rady Europy, sąsiadującym z dworcem głównym PKP w Częstochowie. Całość realizowana jest na zlecenie właściciela budynku, zegarmistrza Stefana Rybickiego, a po ukończeniu będzie mieć 100 metrów długości, 12 wysokości i powierzchnię 1200 metrów kwadratowych.
2018-07-16
Nowy Mural w OPK Gaude Mater w Częstochowie
Mural promuje Festiwal Dekonstrukcji Słowa „Czytaj!”, a przy okazji zachęca do czytania w ogóle. ,,Czytaj!” to interdyscyplinarna impreza, której 8. edycja odbędzie się w naszym mieście jesienią. Autorami muralu, który uroczyście odsłonięto w poniedziałek, 25 czerwca, są Cezary Łopaciński, Szymon Golis oraz Przemek Piekarski.
2018-06-26
Nowa Dyrektorka Artystyczna w Teatrze
Częstochowski Teatr im. Adama Mickiewicza będzie mieć nowego dyrektora artystycznego. Pod koniec wakacji Piotra Machalicę zastąpi znana reżyserka filmowa i teatralna Magdalena Piekorz. Magdalena Piekorz została przedstawiona podczas spotkania z dziennikarzami w foyer teatru. Uczestniczyli w nim również prezydent Krzysztof Matyjaszczyk, jego zastępca Jarosław Marszałek oraz dyrektor teatru Robert Dorosławski.
2018-06-22
Tak bawiliśmy się na 8. FRYTKA OFF w Częstochowie
15 i 16 czerwca przez Park Lisiniec przetoczyły się tłumy, oglądając występy m.in. zespołów Lao Che, Pidżama Porno i Hańba!, Katarzyny Nosowskiej, Lecha Janerki i Pauliny Przybysz, w międzyczasie próbując kulinarnych rozmaitości z food trucków.
2018-06-19
Uhonorowani wysokimi odznaczeniami
Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 47 w Częstochowie i Przewodniczący Dzielnicy Gnaszyn – Kawodrza zostali uhonorowani wysokimi odznaczeniami. Podczas uroczystości patriotycznych w kościele p.w. Przemienienia Pańskiego w Gnaszynie Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 47 w Częstochowie Piotr Włoczek został uhonorowany Krzyżem Zasługi z Komandorią i Mieczami za wybitne zasługi w krzewieniu wiedzy historycznej i patriotyzmu oraz pomoc kombatantom.
2018-06-18
FRYTKA OFF-JAZD już w ten weekend
15 i 16 czerwca w Parku Lisiniec. Na scenie m.in. Nosowska, Janerka, Paulina Przybysz, zespoły Lao Che, Pidżama Porno i Hańba!, po koncertach afterparty, a na przekąskę – z food trucków wszystko od frytek po egzotyczne potrawy. Na miejsce dojedziemy specjalnymi liniami autobusowymi.
2018-06-15
Ogromne malowidło przy dworcu PKP w Częstochowie
Ta wiadomość z pewnością ucieszy wszystkich miłośników murali. Na ścianie kamienicy przy placu Rady Europy powstaje mural “Strażnik Czasu”. Będzie to największe tego typu „malowidło” w naszym mieście. Jego autorem jest Tomasz Sętowski.
2018-06-14
14. HOT JAZZ Spring w Częstochowie przeszedł do historii
I zapisze się w niej jak najlepiej - za sprawą występu wybitnego saksofonisty tenorowego Scotta Hamiltona, ale i gorąco oklaskiwanych koncertów Tcha Limbergera, Boney Fieldsa, zespołów "Spirit of the Blues" Abiego Wallensteina czy "Peter Mante s Gospel Project". Ze "Swingującym Krukiem" z Częstochowy wyjechała wokalistka Jagoda Wojciechowska.
2018-06-12
II edycja Festiwalu Summer Chill w Parku Lisiniec
Tłumy młodzieży powitały lato podczas II edycji Festiwalu Summer Chill, który odbył się w ostatni weekend w Parku Lisiniec. Ideą Festiwalu Summer Chill, jest integracja uczniów częstochowskich szkół średnich i stworzenie czegoś na wzór juwenaliów, czyli licealiów. Każdy znalazł coś dla siebie.
2018-06-11
QUEBONAFIDE na dachu autobusu w Częstochowie
Kilkanaście tysięcy osób bawiło się podczas koncertu Quebonafide na placu Biegańskiego. Częstochowa była trzecim z ośmiu przystanków na trasie Red Bull Music Presents: Quebonafide On Tour.
2018-06-07
Wystawa o Dzielnicy 1000-lecie Częstochowy
Zawodowa Częstochowa
Częstochowska Królowa Śniegu
Studio Nagrań w SP nr 42 w Częstochowie
Mural Joanny Ambroz 30 lecie OPK Gaude Mater
Szlakiem Orlich Gniazd
Sylwester 2019
74. Rocznica Powstania Warszawskiego
Hip Hop Elements 2018 w Częstochowie
Nowe wystawy w MGS także latem
Strażnik Czasu przy Dworcu w Częstochowie
Nowy Mural w OPK w Częstochowie
Nowa Dyrektorka Artystyczna
Tak bawiliśmy się na FRYTKA OFF
Uhonorowani wysokimi odznaczeniami
FRYTKA OFF-JAZD już w ten weekend
Ogromne malowidło przy dworcu PKP
14. HOT JAZZ Spring w Częstochowie
II edycja Festiwalu Summer Chill w Parku Lisiniec
QUEBONAFIDE na dachu autobusu
Częstochowski Smok
Nagrody dla najzdolniejszych
Merentibus dla Jana Trzcińskiego
Promotorki Miasta 2018
74. rocznica bitwy pod Monte Cassino
Noc Muzeów w Częstochowie
Koncert Maxa Garcii Conovera
Juwenalia 2018
Festiwal Gaude Mater za nami
Parada postaci literackich
Iga Cembrzynska opowiada o sobie
Jura w ujęciu Anny Wawrykowicz-Żakowicz
Dyplom w „Plastyku” 2016
„Pod powiekami” – Agnieszka Kier
Wystawa malarstwa Barbary Sendereckiej
"Efekt" – felieton
Stypendia artystyczne
„Pozory mylą”
ROK zaprasza na wystawę
Godzina dla wilka
Dialog z cyfrowym cieniem X/2016 w Galerii ISP
Złoty Potok pełen inspiracji
Częstochowa w czasie II Wojny Światowej
Obrazki z podróży
Jurajska jesień w Ojcowie
Kalendarz z częstochowiankami
XXIV Gala Laurów
Mistrz miniatury w Częstochowie
Ubogacanie się nawzajem
Nagrody dla uzdolnionych artystycznie
Częstochowskie archiwum
Dział:
Informator Miasta
Kategoria:
Aktualności